Beste en slechtste Italiaanse gerechten voor je gezondheid

Jans Woensdag, 5. Mei 2021 door Jans

... en nog veel meer vlees

Pizza met dikke korst :-(

Dat dikke gerecht betekent een dikkere korst met meer koolhydraten. Die "koolhydraten" zijn het soort calorieën dat sneller in je bloedbaan terechtkomt dan andere energiebronnen, zoals eiwitten of vetten. Voeg worst, vlees en kaas toe en je krijgt een caloriebom met genoeg vet om je bloedvaten na verloop van tijd te verstoppen, en genoeg koolhydraten om je bloedsuikerspiegel te verhogen. Je begrijpt, dit is geen ideale combinatie voor een goede gezondheid.

Pizza dunne korst met groenten :-)

Een dunnere korst bevat minder calorieën en koolhydraten. En als het volkoren is, duurt het langer om te verteren, dus het is minder waarschijnlijk dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Bedek het met groenten en tomatensaus zonder toegevoegde suiker. Om het vetpercentage laag te houden, doe je het rustig aan met de kaas. Als je besluit vlees toe te voegen, zoek dan naar magere eiwitten zoals kip zonder vel of kalkoen.

Gevulde Conchiglie (schelpjes) :-(

Gigantische pastaschalen met veel koolhydraten, gevuld met drie verschillende soorten vette kaas. Dat is zeker geen goed begin. Als je jezelf wilt verwennen, zoek dan naar magere ricottakaas voor de hoofdvulling, en ook voor mozzarella en parmezaan. Daarna draait het allemaal om de porties. Drink veel water en eet het op met een flinke portie groene salade.

Gevulde paprika's :-)

In plaats van koolhydraatrijke pastaschalen te vullen met vetrijke kazen van verschillende soorten, waarom vul je dan niet eens een heerlijke, koolhydraatarme, caloriearme paprika met volkoren rijst, tomaten en magere eiwitten zoals fijn gesneden kalkoen. Op die manier kun je dezelfde jeuk krabben met veel minder koolhydraten en calorieën en ook nog eens minder vet.

Spaghetti Carbonara :-(

Dit recept begint met een stapel koolhydraatrijke pasta. Dan voeg je vier eierdooiers, een koffiemok kaas, olijfolie en, als dat niet genoeg calorieën en vet is, een half pond spek toe. Sommige koks voegen voor een goede dosis zelfs een beetje room toe! Het resultaat - geen verrassing - is heerlijk. Het is prima als traktatie, maar de beste manier om een ​​gezonde versie van dit gerecht te maken, is door iets anders te eten.

Spaghetti Marinara :-)

Als je trek hebt in pasta, dan is dit een redelijk gezonde keuze. Begin met volkoren spaghetti en voeg een vleugje olijfolie toe aan de Marinarasaus. Het is oké, want het helpt je lichaam om een ​​belangrijke tomaat-voedingsstof (lycopeen) op te nemen die je cellen beschermt. Overdrijf het vet niet en let op het suikergehalte van je saus. Die kunnen extra calorieën opstapelen. Magere gegrilde kipfilet is een geweldige manier om wat proteïne toe te voegen als je dat wilt.

Parmezaanse Risotto :-(

De traditionele manier om dit Italiaanse rijstgerecht te maken, is met veel olie, boter en Parmezaanse kaas. Dat levert veel vet en calorieën op, zelfs zonder het hoofdingrediënt. De rijst zelf heeft niet alleen veel koolhydraten, maar heeft ook een hoge "glycemische index". Dat betekent dat de energie nog sneller in je bloed komt dan bij pasta.

Minestrone :-)

Als je zin hebt om rijst bij het avondeten te eten, waarom zou je er dan niet een beetje van toevoegen aan deze gezonde, veelzijdige gemengde groente- en bonensoep. Op die manier kun je caloriearme, koolhydraatarme, magere bouillon en groenten tanken en toch wat rijst krijgen om aan je trek te voldoen. Zorg ervoor dat jevolkoren pasta, rotini of elleboogmacaroni gebruikt.

Cannoli :-(

Je neemt witte bloem, die al veel koolhydraten en een hoge glycemische index bevat, en voegt suiker toe, die van beide nog veel meer heeft. Meng het dan met een stevige portie olijfolie, rol het uit en bak het in de olie. En we zijn nog niet klaar. De vulling zit vol met meer vet en calorieën, in de vorm van ricotta en suiker. Bestrooi de bovenkant met wat poedersuiker voor de finishing touch. Zie het als een "once-in-a-blue-moon" dessert.

Citroengranita :-)

Je maakt het met niets meer dan suiker, water en citroenen, maar ander sapvrucht werkt ook. Het komt oorspronkelijk uit Sicilië, een eiland voor de zuidpunt van Italië. Sommige recepten voegen ook een beetje eiwit toe, dat rijk is aan... juist; eiwitten. Het hele ding is vetarm, relatief caloriearm en verfrissend genoeg om je wakker te maken uit je zomerse verdoving.

Aubergine Parmezaanse kaas :-(

Het is groente, dus hoe erg kan het zijn? Best slecht eigenlijk. Het probleem is niet de aubergine zelf. Het is dat je het bedekt met veel bloem en paneermeel en het in olie bakt. Sommige gezondere recepten slaan deze stap over, maar er is meer om je zorgen over te maken. Je legt een laagje mozzarella en Parmezaanse kaas. Deze voegen meer vet en calorieën toe, en smelt het allemaal in de oven.

Gegrilde groenten :-)

Het kan niet eenvoudiger. Wrijf groenten zoals aubergine, courgette, paprika en zelfs champignons in met een beetje olijfolie en gooi ze op de BBQ. Eventueel het teveel aan olijfolie zal in het vuur lekken, waardoor je perfect gegrilde groenten krijgt met veel voedingsstoffen en vezels en weinig calorieën. Een snufje zeezout maakt het gerecht af. Je kunt het ook allemaal in de oven roosteren als je geen zin hebt om buiten te koken.

Gefrituurde calamares :-(

Begin met een volkomen onschuldige portie verse zeevruchten met veel eiwitten en heel weinig vet, in dit geval inktvis. Tot nu toe gaat het de goede kant op. Maar dan begint het mis te gaan. Je baggert het in koolhydraatrijk meel of paneermeel en bakt het in een vat met olie. Vet, calorieën, koolhydraten, je snapt het wel, het is geen goede keuze als je op je gewicht let of eet voor je gezondheid.

Mosselen in Napolitaanse stijl

Maak een eenvoudige bouillon van uien, knoflook, witte wijn, tomaten en een beetje olijfolie. Vervolgens gebruik je stoom om deze heerlijke juweeltjes uit de zee voorzichtig open te wrikken. Als je de hele pan hebt leeg gegeten, kun je de overgebleven nectar opzuigen met een stuk volkorenbrood.

Ik gebruik cookies om mijn website te optimaliseren en jou de best mogelijke online ervaring te bieden. Door op "Alles toestaan" te klikken ga je hiermee akkoord. Meer informatie en de mogelijkheid om individuele cookies toe te staan ​​vind je op mijn Privacyverklaring. Wil je jouw voorkeuren zelf instellen? Ga dan naar mijn Cookie-voorkeur-pagina.