28 januari 2018

Een kleine 10 dagen geleden was ik al dol enthousiast dat ik verleden week zondag een uurtje in de oceaan zou gaan rennen. Nou, verleden week zondag kwam het er niet van door een zeer lange autorit de dag ervoor (totaal 17,5 uur heen en terug) de Bourgogne op en neer voor een informatief gesprek. Maar dat ter zijde. De volgende dag was ik nog gewoon van even de kaart van de lange rit.

Maar uitgesteld was niet afgesteld, vanmorgen moest het dan maar gebeuren. Om 08:00 uur de wekker, rustig ontbijten en daarna op weg met Joyce in de auto mee want zij wilde tijdens mijn kennismaking met de oceaan en al haar zout zelf wel een kilometertje of 10 gaan rennen op de stranden van Saint Jean de Monts. Ik zelf meldde me ruim op tijd bij Adapt'form om me in te schrijven voor de "proeftraining". Kreeg snel een lekker warm surfpak aangemeten, speciale schoenen en handschoenen en het wachten was op de rest van de meute, 25 deelnemers totaal op deze training, waar ze normaliter bij mooi weer zomaar 50 deelnemers hebben.

Op de foto's zie je mij, een beetje opgeblazen door het pak maar toch al 7 kilo kwijt deze maand, dankzij de goede zorgen van Joyce die mij op dieet heeft gezet. Op de andere foto's de gehele aanwezige groep met voorop een van de trainers, Alexandre (ik zelf sta uiterst links), met trouwens opvallend veel dames en eenfoto van ver waarin je ons kunt zien worstelen met de natuur. Om kort te zijn, het was een fantastisch uurtje voor mij. Ik had de volle 60 minuten en eigenlijk nu nog steeds een brede glimlach rond mijn mond. Jeetje, wat leuk om te doen. En pittig, net wat ik zocht. Koud was het niet, zeker niet door het pak, de watertemperatuur was 10 graden en de ochtend-buiten-temperatuur was 12 graden, wel een miezerig weer met mist. Prima weer dus.

Dit waren de eigenlijke weersverwachtingen

Vent 17km/h | Rafales 25km/h | Vagues 1.2m | Air 12 degrés | Eau 10 degrés | Brouillard |Pleine mer 13h47 | Coefficient 59

Dat gaan in het water is niet zo makkelijk als het lijkt. Je loopt het best in de oceaan met het water op borsthoogte en maakt grote lange passen en gebruikt je armen, alsof je zwemt, ter ondersteuning. De training lijkt op een hardlooptraining compleet met stukken op duurvermogen tot intervallen. De moeilijkheidsgraad zit 'm in de golven, vandaag wel van 1 tot 1,5 hoog (de kuststrook staat goed bekend bij surfers). Je moet en door blijven gaan en de aanrollende golven in de gaten blijven houden om op tijd op te springen, anders word je binnen de kortste keren tegen anderen aan gesmeten of spoel je aan op strand. Ik vertel er later wel eens meer over. Het is leuk, echt .... zeker doen als je de kans er toe krijgt.

Ik maak gebruik van cookies zodat ik jou een optimale website kan leveren. Verder lezen!